Bežecké zranenia: Tieto 4 sú najčastejšie

Bežecké zranenia neodmysliteľne patria k tomuto peknému športu. Stretne sa s nimi drvivá väčšina rekreačných či profesionálnych bežcov.
Väčšinu zranení spôsobuje preťaženie, nesprávna výstroj, primárne nevhodné bežecké tenisky, zlá bežecká technika, nedostatok odpočinku či zlá výživa a hydratácia.

Základom behania je mať vhodný pomer tréningu a odpočinku. Práve počas neho sa telo uzdravuje a svalové “poškodenia”- trhlinky a napravujú.

Tieto bežecké zranenia bývajú najčastejšie:

Zápal Achillovej šľachy

Pri tomto zranení bolí oblasť medzi pätou a spodnou časťou lýtka. Achilovka spája lýtkový sval a pätovú kosť, pričom patrí medzi najsilnejšie a najhrubšie šľachy. Pri behaní však vydáva množstvo energie, sťahuje sa a rozťahuje, čo môže viesť k jej zápalu a poškodeniu. Nástup bolesti je postupný a zväčšuje sa ráno alebo po skončení aktivity.

Na zmiernenie zápalu pomáha strečing danej partie, ľadovanie, natretie miesta protizápalovým krémom a stiahnutie obväzom či masáž.
Základom ako sa vyhnúť zraneniu Achillovej šľachy je znížiť jej preťaženie a teda množstvo objemu tréningu. Pomáha takisto posilovanie a preťahovanie lýtok.

Bolestivé píšťaly

Bolestivý syndróm píšťaly patrí medzi časté a bežné bežecké zranenia. Väčšinou ho sprevádza pichľavá bolesť pozdĺž celej píšťaly. Vzniká ako následok zápalu svalov v podkolennej časti nohy. Preťažovanie svalov okolo píšťaly môže viesť až k únavovej zlomenine.
Ako prevenciu prípadne už ako aj liečbu pri bolesti je dobré robiť strečing píšťal resp. lýtok, masáže napríklad na penovom valci. Mne pomohlo napríklad obmedziť doma pohyb v šľapkách s pevnou podrážkou a chôdza naboso pomohla pri “preťahovaní” svalov píštal a odstránila ich bolesť.
Je dobré sa zamerať na vhodnosť vašich bežeckých tenisiek, čo sa týka ich tlmenia či tvaru a dropu.
A takisto pomôže vylepšenie bežeckej techniky, znížiť kadenciu behu a zbytočne nepreťahovať krok. Viac o kadencii behu sa dočítate tu >>>

Bežecké koleno

Syndróm bežeckého kolena sa prejavuje ako bolesť vonkajšej časti kolena. Akoby vychádzala spoza jabĺčka, po jeho stranách alebo pod ním. Koleno môže opúchať a bolesť je cítiť najmä pri chôdzi hore či dolu schodmi. Toto zranenie je výsledkom zvýšeného trenia, podráždenia a tlaku na chrupavku na vnútornej strane jabĺčka počas behu či chôdze.
Pomôže pravidelné posilovanie stehien a výber správne tlmenej obuvi. Takisto si treba dať pozor na správnu techniku behu, snažiť sa nedopadať na päty čím sa minimalizuje tlak a nárazy na kolená. Zlepší sa tak celková biomechanika behu.

bežecké zranenia

Zápal plantárnej fascie

Zápal plantárnej fascie je častou príčinou bolesti päty. Tieto časté bežecké zranenia postihujú tkanivá, ktoré vedú od päty až po prsty na nohách. Bolesť sa prejavuje prevažne pred pätou v oblasti klenby chodidla. Pri dotyku je cítiť ako nepríjemné pichanie. Najviac bolí ráno, po vstaní z postele, alebo po dlhšom oddychu keď ste nestáli na nohách.
Zápal môže spôsobiť aj nízka alebo vysoká klenba. Vyššia hmotnosť človeka a tým aj tlak na klenbu/pätu pri behu. Nevhodná, zle tvarovaná vložka topánok takisto môže spôsobiť tento problém.
Na toto zranenie pomôžu dobre tlmené bežecké tenisky. Prípadne môžete použiť aj športové ortopedické vložky s lepšou oporou klenby.
Pomôže naťahovanie achillovej šľachy, lýtok, spodnej časti chodidla. Takisto je vhodné občas urobiť strečing prstov na nohách alebo masáž penovou akupresúrnou vrubkovanou guličkou na prekrvenie a natiahnutie plantárnej fascie. Takúto loptičku si môžete zakúpiť tu >>>
Viac o plantárnej fascii, problémoch s klenbou a bolesťou chodidiel pri behu sa dočítate tu>>>

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.