Mýty a fakty o cvičení (3.časť)

Pokračovanie článku Mýty a fakty o cvičení (1.časť 2.časť)

7. Cvičenie by sa malo obmieňať
ÁNO!

Za účelom vyvolania transformačných procesov je nutné telo vystaviť väčšiemu úsiliu, než na ktoré si zvyklo. Ak sa opakujú cviky s rovnakým zaťažením, telo si na takýto stimul zvykne do tej miery, že táto aktivita nebude stačiť na dosiahnutie výsledkov. Je veľmi dôležité nielen vytrvať, ale aj rozmanitým výberom cvičenie a zariadenia obmieňať, aby sme zapájali rôzne svalové partie.

8. Správne prevedenie cvičenia je dôležité
ÁNO!

Bez ohľadu na to, aký typ cvičenia si vyberiete, je dôležité naučiť sa, ako daný pohyb dobre prevádzať a správne dýchať. Ako náhle sa to naučíte zle je veľmi ťažké to neskôr napraviť. Nesprávne vykonávaný pohyb môže viesť k zraneniu a to najmä v prípade, že je to ešte so zvýšenou záťažou. Preto sa vždy uistite, že určitý pohyb vykonávate správne.

9. Nič bez rozcvičky!
ÁNO!

Ak chcete pripraviť telo na nadchádzajúce úsilie je dôležité, aby ste sa pred výkonom alebo hlavnou časťou tréningu zahriali. Zahrievanie by malo trvať najmenej 7-10 minút. Cvičenie by tiež nemalo byť prerušené náhle, ale mali by ste aspoň 5 minút venovať zníženiu frekvencie srdca (napríklad chôdzou) a potom pretiahnuť všetky svalové skupiny, pričom by ste mali v každej pozícii zotrvať najmenej 10 sekúnd. Výborný príklad fitness rozcvičky nájdete tu.

10. Silový tréning znižuje pružnosť
NIE!

Mýtus tvrdí, že ľudia, ktorí cvičia v posilňovni nie sú vôbec ohybní. Je pravda, že cvičenie zvyšuje nárast svalovej hmoty a to bráni v spomínanej pružnosti, ale zvýšené percento telesného tuku tiež môže obmedziť flexibilitu. Jednoducho veľké svaly, ale aj tuk neumožňujú uskutočniť pohyb v celom svojom rozsahu. Avšak, ak sa budete pravidelne naťahovať určite s tým nebudete mať žiaden problém.

man-1282232_640

11. Ak prestanete cvičiť, vaše svaly sa premenia na tuk
NIE!

Ak z nejakého dôvodu prestanete cvičiť, nemusíte sa báť, že svaly sa obrátia na tuk. Svalové a tukové tkanivo nie je to isté a nemôžu sa na seba vzájomne premieňať. Čo sa môže stať je, že sa svaly kvôli nedostatku aktivity oslabia (atrofia). Súčasne ak sa zvýši príjem kalórií, klesá pomer aktívnej svalovej hmoty a percento telesného tuku sa zvyšuje. Nie sú to však v žiadnom prípade vzájomne závislé procesy.

12. Je potrebné cvičiť celé telo
ÁNO!

Pre harmonicky tvarované telo je nutné cvičiť rovnomerne. Aj keď na niektorých častiach tela je potrebné trošku pridať stanovte si ciele, ktoré budú realistické a dbajte na to, aby bola zachovaná rovnováha v tele. Najčastejšou chybou, ktorú ľudia cvičiaci v posilňovni robia je, že sa snažia o zvýšenie svalovej hmoty iba hornej časti tela, zatiaľ čo zanedbávajú nohy. Muži potom vyzerajú ako Pepek námorník, obtiahnuté tričko, ktoré praská náporom svalov a tenké nohy. V priebehu času sa môže stať, že to bude vyzerať veľmi nepomerne a priam až komicky. To isté platí aj pre ženy, ktoré len chcú pracovať na zlepšení nôh, zadku a brušných svalov. Nesmieme zabúdať ani na prsné svaly, svaly na ramenách a predovšetkým chrbtové svaly, ktoré spoločne s brušnými svalmi tvoria “piliere” tela, a pokiaľ jeden z nich nepracuje, vedie to k nerovnováhe a odďaľuje to aj rozvoj svalových skupín, ktoré sme pôvodne chceli posilniť.

13. Jogging stačí
NIE!

Na dosiahnutie výsledkov je potrebné prijímať nové výzvy. Pokiaľ sa rozhodnete beh zaradiť k činnostiam na zníženie hmotnosti, nestane sa tak, keď zakaždým pobežíte na rovnakej trase v rovnakom tempe. Telo si na takýto režim veľmi rýchlo zvykne a začne to vnímať ako súčasť každodenného života, pričom na to nebude reagovať znižovaním hmotnosti a každý ďalší tréning s rovnakými parametrami telo spotrebuje menej energie. Pre plnohodnotný účinok je nevyhnutné zaradiť aj silový tréning, ktorý vám pomôže spaľovať viac kalórií. Zároveň budete kalórie spaľovať aj počas odpočinku.

14. Cvičenie bráni chorobám
ÁNO!

Systematické a pravidelné cvičenie zlepšuje celkový zdravotný stav a tak znižuje riziko rôznych chronických ochorení, ako je diabetes typu 2, hypertenzia (vysoký krvný tlak), aterosklerózy (kôrnatenie ciev) a ďalších. Ľuďom, ktorí trpia chronickými chorobami, môže cvičenie pomôcť pri liečbe, alebo pri zmiernení problémov. Buďte však opatrní pri výbere druhu činností.  Mali by ste sa poradiť s lekárom, aby  vám pomohol vzhľadom na konkrétnu chorobu vybrať najúčinnejšiu aktivitu. Prípadne vám poradí čomu sa vyhnúť, aby cvičenie, ktoré si vyberiete neviedlo k ďalším komplikáciám.

15. Výživa je dôležitá
ÁNO!

Bez ohľadu na to, z akého dôvodu ste sa rozhodli vykonávať nejaký šport -pre zlepšenie zdravotného stavu, znižovanie nadváhy, formovanie postavy, alebo z nejakého iného dôvodu je okrem samotného cvičenia potrebné vyvážiť stravu, pretože je jedným z najdôležitejších faktorov pre správnu funkciu tela a je kľúčovým krokom k dosiahnutiu požadovanej postavy. Nepokúšajte sa drasticky znížiť príjem kalórií, alebo preskakovať jedlá počas dňa v domnienke, že urýchlite spaľovanie tuku v tele, pretože telo bude robiť pravý opak. Telo spotrebováva energiu z dvoch zdrojov: jedlo a uložený tuk. Ak  popriete telu primárne “palivo” – jedlo, nastaví sa váš organizmus do stavu hladovania a naučí sa prežiť  a použiť len toľko energie koľko mu dáte. Ďalšia energia sa bude aj naďalej usádzať vo forme telesného tuku, pretože bude zaisťovať fungovanie tela neskôr, kedy potravy, alebo energie zase nebude dostatok. Tým sa spomaľuje metabolizmus, čo môže nakoniec viesť k zhoršeniu zdravia. Stručne povedané, jedzte päť menších jedál po celý deň a tiež si starostlivo sledujte svoj príjem vody. Dôležité je prijímať dostatočné množstvo proteínov.

Mýty a fakty o cvičení, koniec 3. časti, sledujte nás tu.

TOP kategórie - Fitness

TOP kategórie - Doplnky výživy

Najnovšie články

Hodnotiť

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.